A 2025-ös év előre jelzett bortrendjeire az „indultak még” régiók felbukkanása és az irántuk való fogyasztói és kereskedői érdeklődés a jellemző. Nemzetközi szakemberek szerint az átlagfogyasztó a közelmúltban - az ismert gazdasági és társadalmi változások miatt - nem engedhette meg magának a „nagy klasszikusokat” (pl. Burgundia, Bordeaux és Champagne) így a borisszák kénytelenek voltak kreatívabbak, bevállalósabbak vagyis nyitottabbak lenni az általuk fogyasztott borokkal kapcsolatban, és ennek eredményeként más, eddig nem előtérben levő kategóriák növekedése tapasztalható. Példaként a trendet felismerő és követő magyar borkereskedések kínálatába is bekerültek olyan régiók és fajták borai amikre az elmúlt 5-10 évben lényegesen kisebb volt a kereslet, ilyenek pl. az olyan olasz borvidékek, mint Puglia (Primitivo), Languedoc (Syrah), Argentina és a Cahors (Malbec), Szicília (Grillo, Zibibbo és Perricone fajták), Abruzzo (Montepulciano D’Abruzzo, Malvasia és Pecorino fajták). A nemzetközi piacon pl. a Kanári-szigetek, Grúzia fehér- és vörösborai, de Korzika, Svájc vagy Szlovénia borai iránt is nőtt az érdeklődés.
Hozzá kell tenni még, hogy az utóbbi évek kedvezőtlen, túl meleg évjáratai vagy más természeti károk eredményezte rossz terméssel a nemzetközi klasszikusok árai meredeken növekedtek ill. ezek a borok egyre kevésbé elérhetőek a piacon, így a nyugat-európai vagy amerikai átlagfogyasztók ezeket az eddig nem preferált régiókat is elkezdték keresni. Természetesen ezzel párhuzamosan a borkereskedők is - érthető módon - errefelé edukálják a piacot.
Várhatóan a nemzetközi piac fogyasztói 2025-ben is ki fognak lépni a komfortzónájukból, eltávolodnak a hagyományosnak tartott - olykor igen felkapott borvidékek igen borsos árú termékeitől, és több „egzotikus” bort isznak Olaszország és Európa többi részének kevésbé ismert régióiból. A klasszikusoktól való elmozdulást az ellátási lánc általános hiánya is generálja, egyszerűen nem termett annyi szőlő a 2022 óta tartó aszály miatt, mint korábban. Olyan borvidékek, amelyek mostanában folyamatosan szenvednek a szélsőséges időjárás okozta természeti csapásoktól (jégesők, későtavaszi fagyok, aszály, stb), mint pl. Chablis vagy Sancerre nem tud kiszámíthatóan olyan piaci mennyiségeket termelni, pl Sauvignon blanc borból sem, amelyek kielégítik a fogyasztók igényeit vagy a pénztárcájuk lehetőségeit, így ezeknek a fogyasztóknak logikus borcsereként pl. Sancerre helyett a dél-francia Sauvignon blanc borokra érdemes koncentrálni, Burgundia helyett pedig mondjuk Chile vagy Dél-Afrika Chardonnay borait felfedezni. Pezsgő esetében ugyanez a helyzet. A nemzetközi minőségi pezsgőhiány valószínűleg megnövekedett keresletet fog okozni a spanyol Cava, a francia pezsgők, az olasz habzóborok iránt. Természetesen ahogy az árak drámaian emelkednek, a fogyasztók elkezdenek új borokat keresni és tágítani a horizontot.
Borok és sztorik
A kevésbé ismert vidékek mellett feltörekvőben van azon borok piaca, amelyek valamilyen más okból érdekesek, legendával, sztorival rendelkeznek. Számos olyan bor, borász vagy borászat van a világban, akikhez valami nagyon érdekes történet köthető, mely izgalmassá és érdekessé teszi a termelőt és borát a blogger, illetve a fogyasztó szemében.
Különleges fajták
A fenti irány a borászatokra is hatással van, akik ha kreatívan állnak a piachoz, akkor meglovagolják a különleges és adott esetben helyi őshonos fajtákat vagy éppen a rezisztens, kemikáliák nélkül termeszthető szőlőket és ezekre koncentrálnak. A fogyasztók keresik az új ízeket, keresik a bio borokat és a fenntartható gazdálkodásból származó tételeket. Itt kapnak szerepet az olyan helyi szőlőfajták, mint a Monastrel Spanyolországból, Szicíliából a Perricone, Pugliából a Primitivo vagy akár itthon a Juhfark. Ezek az izgalmas és legtöbbször az átlag fogyasztó számára eddig sosem kóstolt fajták annyira egyedi ízvilágot képviselnek, hogy igencsak élvezetes ezek felfedezése.
Még több befektetés a technológiába
A márkák egyre innovatívabbak lesznek és a piaci helyzet kényszer elé is állítja őket. Az iparágban várhatóan több innovációt (pl: alkoholmentes borok) fogunk látni a fiatalabb demográfia elérése érdekében, leginkább azért, mert a bor az elmúlt években fokozatosan veszíti el piaci részesedését a szeszes italok között, az új generáció pedig egyre fogékonyabb az egészséges életmódra. Ilyen a vermut is, mely egy régi új ízvilágot hozott újra a köztudatba és amely a mediterrán Európa egyik nagy kedvencévé vált az elmúlt években
Egyre fontosabbá válik ezen új generáció elérése, melyre minduntalan új marketingeszközöket vetnek majd be a szakemberek, hiszen bennük nagy potenciál van. Ezt a szállítási lehetőségeken, az online platformokon való jelenléten és a kereskedelmi marketingen keresztül nem sokára látni is fogjuk.
Narancsborok
Meg kell említenünk még a hosszabban héjon tartott borokat is. Ezek egészen új ízélményt adnak a csersavasság és a nagyobb test miatt, melyek felülírják a szőlő elsődleges aromaanyagait. Ilyen új trend a narancsbor is, melyek fehérszőlőből készülnek, ugyanakkor az erjedés alatt hosszan tartják héjon, mellyel egy fanyarabb, tanninosabb és érdekes ízvilágot alakítanak ki a borban a narancsos szín mellett.
Bio bor vagy natúr bor
A napjainkban az élelmiszeriparban felhasznált sokszor egészségtelen adalékoktól és az ezekből készült élelmiszerektől elhatárolódó fogyasztók a borokban sem kötnek kompromisszumot. Ez az igény és a borászok hozzáállásának változása a katalizátora a bio, a biodinamikus és a natúr borok térnyerésének. A tudatos fogyasztó által jelentkező igény generálja az egyre több természetes bort készítő borászat kialakulását az egyre bővülő mennyiség pedig magával vonzza a trendekre felülő általában fiatalabb fogyasztói réteget. Nem beszélve arról, hogy pl. az EU-s mezőgazdasági szabályozások is egyre inkább a bio felé terelik a termelőket.
Határozottan egyre népszerűbb a borkedvelők körében a természetes bor vagy “natural wine”. Ezek olyan borok, amelyekhez "semmit nem adtunk hozzá és semmit nem vettünk el", minden esetben bio vagy biodinamikus művelésű szőlőből, adalékanyagokat kizárva spontán erjesztéssel, legtöbbször hosszabb héjon áztatással, narancsborként derítetlenül és szűretlenül készülnek. Az alacsony kéntartalmú és a kén hozzáadása nélkül készített borok nagyot mennek napjainkban, a kénre allergiás vagy más okból a ként kizárni szándékozók körében ez egy remek alternatíva.
Borkereskedésünk kiemelt hangsúlyt fektet a bio és biodinamikus boroknak.
Szerző:
Süli Tamás, 2004-ben végzett a Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem Borászati szakán. Dolgozott az egri Gál Tibornál, a neszmélyi Hilltop pincészetnél és a francia Domaine Loew biodinamikus, családi birtoknál. Így a termelés összes aspektusával találkozhatott. Később váltott és a kereskedelem oldaláról foglalkozott borokkal. Jelenleg a Borkorzó, egy borimporttal és -nagykereskedelemmel foglalkozó cég, valamint egy kisvárosi borbolt társtulajdonosa. Hobbiként az etyeki borvidéken saját szőlőjében tevékenykedik.